Közlekedj okosan kerékpáron.
A kerékpárral lehet „
biciklizni „ a többi járműtől, a gyalogosoktól távol, a
szabadban, ahol teljesen mindegy, hogy egyenesen haladunk,
vagy kígyózva kedvünk szerint megfordulunk, megállunk és
egymás mellett is haladhatunk. Mivel itt nem közlekednek
járművek, testi épségünket nem veszélyeztetik.
A
közutakon azonban,
ahol a különféle járművek, gyalogosok tömege közlekedik,
mindez tilos, sőt
életveszélyes
is lehet! Itt már közlekedni
kell. Fontos tudni, hogy aki közlekedik az úton, annak
figyelembe kell venni a többi közlekedő járművet a saját és
mások testi épségének érdekében. A közúti forgalomban
közlekedőket a közlekedési szabályok / KRESZ / védik, de
csak akkor ha mindenki betartja azt. E szabályok
megismerésében szeretnék segítséget nyújtani azoknak, akik a
testi épségüket nem bízzák a véletlenre és veszik a
fáradságot, hogy saját érdekükben megtanulják a közlekedés
alapvető szabályait, hogy ily módon váljanak felkészült
partnereivé a többi járműnek.
KRESZ szerint, a kerékpár jármű,
tehát akkor a kerékpáros járművezető. Ezért őrá is
vonatkoznak a közlekedési szabályok. A kerékpározás
minimális feltétele az, hogy biztonságosan tudjuk megülni és
kormányozni a kétkerekűt.
Haladás az úton
Kerékpárral
az úttesten - az előzés esetét kivéve - annak menetirány
szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint
lehetséges mértékben jobbra tartva
kell közlekedni.
Nem egymás mellett!
A főútvonalakon és a lakott területeken kívül ezt a szabályt
különösen fontos betartaniuk.
Ha az út mellett van
kerékpárút, akkor célszerű ott kerékpározni.
A kerékpárút-autóút
kereszteződésekben nem biztos, hogy elsőbbségünk van, ezért
fokozott óvatossággal hajtsunk át! Ha elsőbbségünk van,
akkor is előbb győződjünk meg arról, hogy megadják, és csak
utána hajtsunk le az útról. Elsőbbségünk, csak akkor van ha
azt, a többi közlekedő, meg is adja!
Elsőbbségi szabályok
Az elsőbbségi szabályok
határozzák meg, hogy a kereszteződésben ki mehet, és kinek
kell megállnia (azaz elsőbbséget adnia). Mivel kerékpárral
szabályosan az úttesten lehet közlekedni, ezek a szabályok a
kerékpárosokra is vonatkoznak. Azért is érdemes ismerni
őket, mert az autósok ezek szerint a szabályok szerint
közlekednek. A kereszteződésen való áthaladást az alábbiak
szabályozzák, rangsorban:
1. A gyalogosok elsőbbsége a
kanyarodó járművekkel szemben, illetve a zebrán, (ha piros a
lámpája nincs elsőbbsége).
2. Rendőr.
3. Forgalmi lámpa.
4. Elsőbbségadást szabályozó
táblák.
5. Jobbkéz-szabály.
A számozás rangsort is jelent,
tehát a rendőr felülbírálhatja a lámpa jelzést.
Kanyarodás
Mivel kerékpárral mindig a
jobboldali sáv jobbszélén kell haladni, így a jobbra
kanyarodás mindig megoldható kis ívben. Természetesen a
kereszteződésben a megfelelő (jobboldali) sávba, vagy az út
szélére kell besorolni, és jelezni kell a kanyarodást. Ne
felejtsük azonban, hogy a keresztező gyalogosoknak
elsőbbséget kell adni függetlenül attól, hogy van-e zebra
felfestve a kereszteződésben.
Balra kanyarodás ez a veszélyesebb! (SZÉTNÉZNI - SZÉTNÉZNI - SZÉTNÉZNI!)
Balra kanyarodni kétféleképpen
lehet.
1-Ebben az esetben szétnézés és jelzés után a felező vonal
mellé sorolunk
majd a szembejövőknek elsőbbséget adva
balra kanyarodunk.
A balra forduló
kerékpáros, a zöld x
jelzésnél, mielőtt behúzódna a felezővonal mellé, hátranéz. Ez a legfontosabb, mert ha
valaki már előzi a kerékpárost, akkor nem szabad behúzódnia, hanem megáll.
A piros x jelzésnél, a
biztonságunk érdekében, még egyszer hátra kell nézni.
2-Ebben az esetben egyenesen áthaladunk a kereszteződésen,
majd a túloldalon beállunk a keresztező útra és a megfelelő
időben átkelünk vagy áttoljuk a biciklit.
Lakott területen kívül, mindig a 2.pont szerint kell
elkanyarodni.
Ne feledjük, hogy az irányváltozást, CSAK a szétnézés után, szabad elkezdeni. Nem elegendő, ha csak hátra hallgatunk,
hogy jön-e mögöttünk jármű. Az utakon már elektromos meghajtású járművek is közlekednek, szinte hangtalanul.
Irányjelzés
A kerékpárosnak is, mint minden
járművezetőnek, jeleznie kell minden irányváltoztatási
szándékát. Balra kanyarodva bal,
jobbra kanyarodva jobb kézzel
kell jelezni az irányváltási szándékot.
Az irányjelzést az irányváltoztatás előtt megfelelő
távolságban kell megkezdeni
(általában legalább 5 másodperccel a tényleges
irányváltoztatás előtt). A kanyarodás során azonban már nem
szükséges jelezni.
A következő manőverek előtt kell
jelezni:
- Kanyarodás
- Sáv váltás
- Kikerülés
- Sávon belül balra húzódás
- Megállás
Az irányjelzés gyakran
feleslegesnek tűnhet, azonban több szempontból is fontos,
hogy biciklizés közben is “indexeljünk”. Egyrészt így a
közlekedés többi résztvevője is megismeri a szándékainkat,
és felkészülhet a manővereinkre. Az autók irányjelzései
számunkra is fontosak, hiszen ebből tudjuk, hogy mire
számíthatunk a részükről.
Sajnos azonban ezt gyakran
elmulasztják. Lámpánál ne csak azt figyeljük, hogy indexel-e
egy jármű, hanem azt is, hogy hova sorolt be. Így
felkészülhetünk egy indexelés nélkül kanyarodó autóra is.
Ugyancsak fontos megjegyezni, hogy az irányjelzés nem mindig
egyértelmű. A jobbra indexelés jelenthet például sáv
váltást, megállást és jobbra kanyarodást is, tehát mindegyik
manőverre fel kell készülnünk. Legyünk mindig figyelmesek!
Holttér
Feltétlenül kerüljük el az autók
két oldalán található ún. holtteret, ahová még a visszapillantó
tükörben sem lát a vezető. Lehetőleg ne “csorogjuk előre”
piros lámpánál, előzni pedig soha ne előzzünk jobbról! Ha mégis
autótól jobbra állunk meg, nézzünk hátra és ellenőrizzük, hogy
akar-e valamelyik mögöttünk álló jobbra kanyarodni. Vagy
hívjuk fel a figyelmét ottlétünkre, vagy engedjük őket előre a
kereszteződésben. Az egyik leggyakoribb fajta biciklisgázolás a jobbra
kanyarodó autók és egyenesen haladó biciklisek között
történik.
Különösen vigyázzunk buszokkal
és teherautókkal! Amint a
baloldali ábrán látható, a
középső biciklis teljesen láthatatlan
a teherautó sofőrje számára. Ha
éppen kereszteződésben van, és a teherautó jobbra akar
kanyarodni, az veszélyes a biciklis
számára!
A teherautókon és buszokon nincs
középső visszapillantó tükör, így azok mögött is láthatatlan a
biciklis a vezető számára. Ezért soha nem haladjunk huzamosabb
ideig a teherautó mögött közvetlenül, ne
próbáljunk a szélárnyékban haladni.
Holttér
A teherautó vezetője a sárgával jelölt területeket nem
látja. NE ÁLLJ ODA SOHA !!!
Gyalogosok
A gyalogosnak elsőbbsége van,
tehát ő megy hamarabb, amikor befordulunk egy utcába és
gyalogos át akar menni az utca széléről a másikra. Ezenkívül
még a zebrán (kijelölt gyalogos átkelőhely) is elsőbbsége
van, attól függetlenül, hogy az úttest melyik oldaláról
indul el. Ha a másik jármű megáll a gyalogos miatt, nekünk
is kötelező megállni, bármelyik irányból érkezünk.
Jelzőlámpák
-- figyeld meg a jelző lámpa sorrendjét, mikor
közlekedünk, csak az egyik oldalt látjuk.
A
jelzőlámpák az elsőbbséget szabályozzák.
PIROS színű a lámpa -
nem mehetünk semmilyen irányba !!!
PIROS
-SÁRGA
jelzésnél fel készülünk az indulásra de még nem
megyünk sehová sem!
ZÖLD színű lámpa jelzésére,
már lehet indulni.
Ha zöld után, a
SÁRGA
jelzés látható, akkor meg kell állni, ha nem kell HÍRTELEN
fékezni.
A Kiskőrösön a
Soltvadkert-Keceli kereszteződésnél lévő lámpa zöld jelzése
esetén, nem kell elengedni a szemből érkező és balra forduló
járműveket, mert a zöld jelzésben van egy fehér nyíl és ez
azt jelenti, hogy ilyenkor a szemből érkezőnek, piros
jelzése van, tehát nem jöhet. AZÉRT
NEM ÁRT FIGYELNI!
Ennél a
kereszteződésnél, jobbra forduláskor a gyalogosokat és a
kerékpárosokat el kell engedni!
A másik jelzőlámpa,
Polgármesteri hivatal kereszteződés lámpája telezöld,
tehát semmilyen jelzés nincs a lámpában, akkor a
zöld jelzés ellenére ha a Rákóczi utcából jössz és
balra fordulsz a Polgármesteri hivatal felé, akkor a
buszmegállóból kijövő, egyenesen és jobbra haladó járműveket
el kell engedni. Ha a buszmegállóból jössz, akkor ugyan ez a
helyzet. Ha balra fordulsz, akkor el kell engedni a szemből
jövő járműveket, amelyek jobbra mennek. Egyenesen
nem mehetnek, mert a buszmegállóba onnan, Tilos a behajtás.
Természetesen a jelző lámpánál
is fokozott figyelemmel kell közlekedni.
Sebességhatárok
Kerékpárral legfeljebb a
következő sebességgel lehet közlekedni:
- lakott
területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó
kerékpáros
fejvédő sisakot visel és
utast nem szállít:
50 km/óra,
- lakott területen,
valamint lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt
hajtó kerékpáros
fejvédő
sisakot nem visel: 40 km/óra,
-
kerékpárúton közlekedő járművel: 30 km/óra,
- gyalog- és
kerékpárúton közlekedő járművel: 20 km/óra.
A fejvédő sisak használatát a
jogszabály nem írja elő minden esetben, de ajánlott a
viselése, mert útközben lehetnek
váratlan, fejsérülést okozó akadályok (például belógó
faágak).

A kerékpár tartozékai
A KRESZ által előírt
kötelező
kerékpártartozékok:
1. Fehér színű első lámpa -
Fehér színű első prizma
2. Vörös színű hátsó lámpa -
Vörös színű hátsó prizma
3. Két, egymástól független fék
4. Csengő
5. Borostyán sárga színű
küllőprizma legalább az első keréken - 2 db minimum
6. Fényvisszaverő ruházat
(lakott területen kívül az úttesten éjszaka, vagy rossz
látási viszonyok esetén
Részletesebben:
- könnyen kezelhető,
megbízható kormányberendezéssel, amely semmilyen
helyzetében nem akadályozza a kerékpár egyéb
kezelőszerveinek
működtetését,
- két, egymástól
függetlenül működtethető, száraz és nedves időben
egyaránt hatásos fékszerkezettel, amelyek közül az
egyik az
első, a másik a hátsó
kerékre hat,
- hangjelző
berendezéssel, amely csak csengőhangot adhat,
- egy előre fehér vagy
kadmiumsárga fényt adó, sötétben, tiszta időben
legalább 150 méter távolságról látható lámpával,
- egy hátra piros fényt
adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter
távolságról látható helyzetjelző lámpával,
- elől egy fehér,
hátul egy vagy két piros színű,
szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú
fényvisszaverővel, és
- legalább az első
keréken, legalább 2 db, egy átmérő mentén
elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét oldal felé
hatásos oldalsó
fényvisszaverővel
(küllőprizmával). A küllőprizmák helyett vagy
mellett alkalmazható két oldalon fehér
fényvisszaverő körgyűrű felület
is a kerékpántok
közvetlen közelében vagy az ENSZ–EGB 88. sz.
előírásának megfelelő gumiabroncsokon.
A világító berendezés
elhelyezhető a kerékpárt hajtó személyen
is.
A
világító berendezések által kibocsátott fény villogó
üzemmódú is lehet.
Az első
és hátsó világítás a legfontosabb
kerékpártartozék az összes közül. Gondoljunk arra, hogy
világítás hiányában sötétben teljesen láthatatlanok vagyunk!
Az az autós pedig, aki nem lát, kikerülni sem tud. A
biciklist nem védi karosszéria: ha egyszer elütöttek, csak a
vakszerencsén múlik, hogy csak a csontunk törik, a
helyszínen meghalunk, vagy éppen örökre tolószékbe
kényszerülünk. Egy lámpa áránál többet ér az életünk, ne
sajnáljuk rá a pénzt!
Ha a városon
kívül kerékpározunk és már sötét van, kötelező a láthatósági
mellény viselete!
A kerékpárhoz kapcsolható
legfeljebb 70 centiméter széles és legfeljebb 70 kilogramm
össztömegű, egy kerekű vagy egytengelyű, két nyomon futó
vontatmány (a továbbiakban: kerékpár utánfutó).
A kerékpár utánfutót fel kell
szerelni:
hátul egy az utánfutó
középsíkjában elhelyezett, piros színű, háromszög alakú – a
pótkocsira előírt – fényvisszaverővel, a kerékpárra előírt
hátsó helyzetjelző lámpával.
A kerékpár első lámpájának és
hátsó helyzetjelző lámpájának villogó üzemmódja megengedett.
Mit nem
szabad kerékpározás közben, TILOS!
Főúton TILOS "alkoholos
befolyásoltság" alatt kerékpározni!
Mellékúton: 5
ezrelékig megengedett az alkoholfogyasztást!
Az 5 ezreléknyi alkohol kb.
egy pohár sörnek vagy két deci vörösbornak feleltethető meg.
Tilos a kerékpárhoz oldalkocsit,
illetve egyéb vontatmányt kapcsolni a kerékpár-utánfutó
kivételével.
Tilos kerékpáron ülve állatot
vezetni.
Tilos a kerékpárt más járművel
vontatni.
Tilos elengedett kormánnyal
kerékpározni.
Kerékpáron csak olyan csomag
szállítható, amely a
kormányzást nem akadályozza.
Tilos autópályán és autóúton
kerékpározni, továbbá ott, ahol ezt
tábla tiltja.
12 év alatti gyerek főútvonalon
nem kerékpározhat.
Kétkerekű kerékpáron egy 16.
életévét betöltött személy legfeljebb egy, 10 évesnél
fiatalabb gyermeket szállíthat a megfelelő gyermekülésen.
Kettőnél több kerekű
kerékpáron legalább 17 éves személy szállíthat utast.
A csomagtartón utast
szállítani nemcsak tilos, hanem veszélyes is, mert a fékút
meghosszabbodik, továbbá az utas lába beleakadhat a kerékpár
küllői közé, ezzel balesetet
okozva.
Egy - két jó
tanács!
Ha a KRESZ szabályokat betartod,
bízhatsz benne, hogy mások is betartják, és így
balesetmentesen fogsz közlekedni.
DE A SAJÁT
ÉRDEKEDBEN
bárhol közlekedsz, akár
kerékpáron, akár gyalogosan mindig legyél figyelmes és
körültekintő.
-
attól, hogy egy közlekedési lámpa átvált zöldre, igaz
elsőbbséged van de azért mindig szét kell nézni
mielőtt az úttestre lépnél, vagy kerékpárral elindulnál.
- ha a
gyalogos forgalmat irányító lámpa zöld, akkor is nézzél
szét, hátha az autós ezt nem veszi észre.
- ha
valaki autóval elhalad melletted, vigyázz hátha van
mögötte pótkocsi is szétnézés nélkül ne fordulj el.
- ha
nem tudod, hogyan kell valahol közlekedned, akkor inkább
állj meg és told a kerékpárod.
-
tartsunk kb. 1 méter oldaltávolságot a járdaszegélytől,
hogy legyen helyünk az úthibák, csatornafedelek
kikerülésére! Lehetőleg jobbra kerüljünk.
-
parkoló autók mellett mindig tartsunk ajtónyitásnyi
(1,2–1,5 m) oldaltávolságot, hogy a figyelmetlenül
kinyitott ajtókat ki tudjuk kerülni!
Bármilyen más jellegű kérdésed van, keresd az opál
autósiskolát. Kiskőrös, Martini u. 1
A Kresz
tanfolyamokra, kerékpárosként, ingyen beülhetsz!
balesetmentes kerékpározást!
|