6200. Kiskőrös, Martini u. 1  -- Tel: 06209312582

Jogosítvány kedvező feltételekkel!

Főoldal

magasabb felszereltségű járművet vezetve

Tananyag (mi is az a e-learning)

Kresz:

01.) tanfolyami információk

02.)  a kresz alapfogalmai

03.) a kresz általános rendelkezései

04.) a járművezetés személyi

feltételei

05.) a járművek közlekedésben való

részvételének feltételei

06.) a közúti jelzőtáblákra vonatkozó

közös rendelkezések

07.) az útvonal típusát jelző táblák

08.) az elsőbbséget szabályozó

jelzőtáblák

09.) az utasítást adó jelzőtáblák

10.) a tájékoztatást adó jelzőtáblák

11.) a veszélyt jelző táblák

12.) a tilalmi jelzőtáblák

 13.) a jelzőtáblákra vonatkozó

kivételes szabályok

14.) az útburkolati jelek

15.) az „egyéb” közúti jelzések

16.) a forgalomirányító fényjelző

készülékek

17.) forgalomirányítás

karjelzésekkel

18.) az elindulás és a haladás az

úton

19.) az irányváltoztatás és az

irányjelzés

20.) besorolás az útkereszteződés

előtt

21.) a bekanyarodás

22.) elsőbbségadási kötelezettség

a bekanyarodó járművel

23.) az áthaladási elsőbbség az

útkereszteződésben

24.) közlekedés főútvonalon

25.) közlekedés vasúti átjáróban

26.) Közlekedés villamos pályával

ellátott úttesten

27.) a párhuzamos közlekedés

szabályai

28.) közlekedés gyorsforgalmi úton

29.) a sebesség

30.) a követési távolság

31.) a megfordulás és a hátramenet

32.) az előzés

33.) a kikerülés

34.) a kitérés

35.) a járművek kivilágítása

36.) a megállás és a várakozás

37.) a személy és teherszállítás

38.) a gyalogosokra vonatkozó

szabályok

39.) kerékpárral közlekedve

40.) segédmotoros kerékpárral

közlekedve

41.) állati erővel vont járművel és

kézikocsival közlekedve

Műszak:

42.) a gépkocsi szerkezeti felépítése

43.) a motor és segédberendezései

44.) az erőátviteli szerkezet

45.) a fékberendezés

46.) a kormányberendezés

47.) a futómű

48.) az elektromos berendezések

49.) a motorkerékpár szerkezeti

felépítése

50.) a gépjárművek karbantartása

Vezetéselmélet:

51.) műszaki hiba, a járművek eltávolítása

52.) közlekedési baleset

53.) a járművezetés emberi tényezői

54.) elhelyezkedés a gépkocsiban

55.) a jármű fékezése

56.) megállás-várakozás (parkolás)

57.) a forgalomban

58.) vezetés különleges

körülmények között

59.) nagyméretű járművet vezetve

60.) magasabb felszereltségű

járművet vezetve

61.) a veszélyhelyzet

62.) az elméleti vizsgával

kapcsolatos tudnivalók

egy "egyszerű" tempomat :)

Balesetmentes vezetést!

 

 

A tempomat

a tempomat (sebesség tartó berendezés), beállítom a gombok segítségével és a járművem ennek megfelelően tartja az állandó sebességet (autópályán, autóúton javasolt). Bármely pedál érintésére, automatikusan kikapcsol.

A tempomat kezelése (kocsi típustól függő)

 

on/off      ---  be/ki kapcsolás

+             ---  a sebesség növelése

-              ---  a sebesség csökkentése

O             ---  kézi kikapcsolás

több fajta kivitelben gyártják

 

Az automata sebességváltóval felszerelt gépkocsi vezetése:

Magyarországon nem jellemző az automata sebességváltós gépkocsik elterjedése de egyre inkább nagyobb a kínálat az ilyen járművekből is. Olyan, mintha robogóval közlekednék, csak gáz és fék pedál van. Természetesen egy "egyszerű" sebességváltó ilyenkor is van, hiszen az autónk nem tudhatja, hogy előre vagy hátra szeretnék menni (most még :)

 

P -- parkoló állás

R -- hátramenet

N -- üres fokozat /null/

D -- normál előremenet

az ilyen váltóval felszerelt járművel csak induláskor, (megálláskor) kell válltani ha mégis szeretném imitálni a sebességváltás érzését, akkor a W - gombot benyomva lehetőségem van előre - hátra nyomkodni a sebesség váltó karját, ilyenkor a vezető váltja a sebességet, lehet egy kicsit sportosabban is haladni.

A mai járműveken már több féle beállítási lehetőség van.

A korszerű járműveket felszerelhetik még egy csomó technikai újdonsággal, aminek csak a pénztárcánk szabhat határt.

Miket is lehet a korszerű autókon választani:

- ABS a blokkolásgátló fékrendszer (Anti-lock Braking System) egy olyan aktív biztonsági eszköz, amely megvédi, illetve

megakadályozza az autó megcsúszását erőteljes fékezés esetén, továbbá segít a fékezendő gépjármű egyenesen

tartásában. A rendszer lényege, hogy speciális, a kerekekre szerelt érzékelőkön keresztül érzékeli a kerekek

blokkolását, és ekkor a másodperc töredékére kiiktatja a fékezést.

- ASR (kipörgés gátló - Anti-Slip Regulation) vagy más néven TRC (Traction Control System) egy olyan elektronikai

rendszer, amely gyorsítás alatt az ABS szenzoroktól kapott adatok alapján figyeli a kerekek forgási sebességét.

Amennyiben érzékeli valamelyik kerék gyors fordulatszám-növekedését (megcsúszás), a rendszer beavatkozik a

vezérlésbe, csökkenti a motor teljesítményét és megakadályozza a kipörgést. Ha az ASR 40 km/h alatti sebességnél

érzékeli a kerekek kipörgését, akkor csökkenti a motor teljesítményét, illetve a fékek segítségével fékezi a túl

gyorsan forgó kereket. 40 km/h felett csak a motorteljesítményt csökkenti, ilyenkor ugyanis a fékezés megcsúszást

eredményezhet. Az ASR feltétele az elektronikus gázpedál.

- Tolatóradar - az egyszerűbb és biztonságosabb parkolásért, sípoló hanggal jelzi a jármű mögött lévő akadályokat, anmodernebb készülékek, már le is

fékezik az autónkat,  természetesen nem pótolja a szabad szemmel való hátranézést.

- ESP az Electronic Stability Program, minden kritikus helyzetben segít Önnek a biztonságos oldalon maradni, mivel

automatikusan és célzottan külön-külön fékezi az egyes kerekeket, így a megfelelő sávban tartja az autót. Ennek köszönhetően jobban uralhatóvá válnak az autó kitörési manőverei és az autót semmi sem téríti le az útról. Sem egy jávorszarvas az autópályán, sem más előre nem látható esemény. Az ESP stabilizálóprogram kiegészíti a már meglévő elektronikus berendezéseket, mint például a blokkolásgátló rendszer (ABS) vagy a kipörgésgátló (ASR). A blokkolásgátló rendszer (ABS) már számos autónál bizonyított. Az elektronikus stabilizálóprogram (ESP) még egy fokkal tovább javítja a menetbiztonságot. Míg az ABS az autó hosszanti irányában hat, addig az ESP a keresztirányú dinamikát befolyásolja. Itt kétféle kritikus helyzet fordulhat elő. Az ESP célzott fékezéssel gondoskodik azoknak a vezetői hibáknak a korrigálásáról, amelyek alul- vagy túlkormányzáshoz vezethetnek. Amikor az autó a kanyarban keresztbe akar fordulni, az ESP kissé lefékezi a kanyar külső ívén lévő első kereket, mielőtt még az autó hátsó része kitörhetne. Amikor azonban az autó alulkormányozottá válik, az ESP pont ellenkezőleg, a kanyar belső ívén lévő kereket fékezi le, és visszatéríti az autót a normál ívre.

- ISOFIX gyermekülés több, neves autógyártó erőfeszítésének eredményét jelenti, akik létre kívánták hozni a gyermekülések rögzítésének egységes és

optimális szabványát. Az ISOFIX nem jelent hivatalos DIN szabványt. Az ISOFIX gyermekülések egyszerűsített rögzítővel rendelkeznek. Minden olyan autóba beszerelhetők, amelyek gyárilag már fel vannak szerelve a megfelelő szabvány csatlakozóval. A gyermekülés előkészítés két darab rögzítőszemből áll, melyek fixen a karosszériához vannak rögzítve. Az ISOFIX kompatibilis gyermekülések két tartókarral rögzíthetők ezekhez a szerelvényekhez. Az ISOFIX gyermekülések egyszerűen beszerelhetők, és a karosszériához való stabil rögzítésnek köszönhetően optimális biztonságot nyújtanak.

- EDS (elektronikus differenciálzár) sima és komfortos elindulást tesz lehetővé a különböző tapadású útfelületeken. Amikor

valamelyik kerék kipörög, az elektronikus differenciálzár célirányosan lefékezi azt, miközben a vonóerőt a nagyobb tapadású kerekekhez továbbítja. Az elektronikus differenciálzár csökkenti a gumikopást, és körülbelül 40 km/h (a 4MOTION esetében kb. 80 km/h) sebességig működik. Az elektronikus stabilizálóprogram (ESP) és a kipörgésgátló (ASR) szerves részét képezi.

- EBV (elektronikus fékerő elosztó) fékezésnél minden autó súlypontja előre tolódik. Ezáltal fennáll annak a veszélye, hogy a tapadás csökkenése miatt

blokkolnak a hátsó kerekek. Az elektronikus fékerő-elosztó a blokkolásgátló egységben található mágnes szelep segítségével szabályozza a hátsó kerekekre ható fékezőerőt, ezáltal az első és hátsó kerekeknél egyaránt maximális fékerőt biztosít, és normál körülmények között megakadályozza, hogy a hátsó kerekek túlfékezettsége miatt a jármű hátulja kifaroljon. Az elektronikus fékerő-elosztó az ABS funkció részeként működik. A fékerő-elosztó működési tartománya azon a ponton ér véget, ahol az ABS működésbe lép.

- E-Gas az „E” azt jelenti, hogy elektronikus. Az E-Gas funkcióval felszerelt autóknál a gázpedál szenzorként működik.

Ez a pedál állása alapján azonnal felismeri, hogy a vezető mekkora teljesítményt igényel. A motormenedzsment rendszer ennek a kimenő jelnek az alapján szabályozza a fojtószelepet, a töltőnyomást és a gyújtást. Ez az elektronikus rendszer felváltja a kábeleket használó hagyományos vezérlési technológiát, és jelentős előnyökkel szolgál: az elektronikus gázpedál egyszerűbbé teszi a motorvezérlést, gyorsabban reagál és műszaki szempontból az elektronikus stabilizáló program (ESP) előfeltételét jelenti.

- GPS  Hogyan találja meg a navigációs rendszer az utat? A globális helymeghatározó rendszer biztosítja, hogy az elektronikus útvonal-meghatározó

egység megfelelő útvonalakat javasoljon. Ebben a rendszerben, amelyet eredetileg katonai célokra fejlesztettek ki, 24 műhold pontosan meghatározott pályán körbekeringi a teljes Földet. Ezek a műholdak folyamatosan jeleket továbbítanak, amelyeket a GPS vevőegységek vesznek. A körülbelül tíz méter pontosságú helyzet meghatározáshoz három műhold jeleinek vételére van szükség. A navigációs rendszer ezeket az információkat a tárolt térképadatokkal kombinálva útvonal javaslatokká alakítja át. A globális helymeghatározó rendszer segítségével akár a speciális szenzorral felszerelt, ellopott autók helyzetét is meg lehet határozni.

- HBA a hidraulikus fékasszisztense segíti a vezetőt a vész- vagy pánikfékezés esetén. A fékasszisztens a fékpedál működtetésének gyorsaságából

megállapítja, hogy a vezető teljes fékezést kíván-e végrehajtani, és ameddig a vezető nyomva tartja a fékpedált, egészen az ABS szabályozási tartományáig terjedően automatikusan megnöveli a féknyomást. Amikor a vezető már nem nyomja olyan erővel a fékpedált, a rendszer újra a normál értékre csökkenti a féknyomást. Ennek köszönhetően jelentősen lerövidül a megálláshoz szükséges út. A rendszer a vezető számára szinte észrevehetetlenül működik.

A „Front Assist” környezetfigyelő-rendszer. Felismeri a kritikus követési távolságot és segít lerövidíteni a féktávolságot. Két lépésben reagál a kritikus helyzetekre: akusztikus és optikai jelekkel figyelmeztet a hirtelen erősen fékező vagy lassan haladó járművekre. Egyidejűleg vészfékezésre készíti fel a járművet. Amikor Ön a fékre lép, azonnal maximális teljesítménnyel lép működésbe a fék. Ezenkívül városi vészfék-funkció is rendelkezésre áll, amely 30 km/h sebesség alatt önállóan fékez, és segít enyhíteni egy esetleges baleset következményeit.

Light Assist - Különösen éjszaka fontos, hogy jól és minél távolabbra lássunk – ezért a „Light Assist” opcionális távolságifény-szabályozás 60 km/h sebességtől és teljes sötétségben automatikusan bekapcsolja a távolsági világítást. Ezenkívül a rendszer felismeri az elöl és szemben haladó járműveket, és automatikusan tompított fényre vált, mielőtt elvakítaná azokat.

Park Assist -  szűk helyekre történő beparkolást lényegesen megkönnyíti az extraként kapható „Park Assist” parkolást segítő rendszer. A funkció legújabb generációja felismeri a merőleges és párhuzamos parkolóhelyeket, és kisebb párhuzamos parkolóhelyekre is (a jármű hossza + 80 cm) több lépésben önállóan beparkol és onnan kiáll. Önnek csak a gázzal és a fékkel kell foglalkoznia.