6200.Kiskőrös, Martini u. 1 - Telefon: 06.20.9312.582


  Főoldal  


 


Elsőbbségadás kötelező

Ha ilyen táblát látsz, akkor

lassítsál le, figyelmesen nézz

körül és ha nem jön semmilyen

jármű, akkor tovább haladhatsz.

Ha elfordulsz, bármelyik irányba,

akkor még a gyalogosokat is el

kell engedned a fordulás közben.

Ha nem jön semmilyen jármű,

akkor tovább mehetsz.

Egy szétnézés, kevés!


Behajtani Tilos

Senki nem hajthat be, kerékpáros sem!

Kivétel van: mentő, rendőr, tűzoltó

autó, ha szirénázik és villog a kék

lámpája. Ilyenkor nekünk félre kell

állni, hogy zavartalanul el tudjon

haladni.


Behajtani tilos, kivéve kerékpár

Ha ilyen kockás tábla jelzi, akkor

kerékpárral be szabad menni az

utcába. Ha van kerékpár sáv, akkor azon, ha nincsen, akkor az utca jobb szélén.


Egyirányú út, kerékpár jöhet

szemből

Ebből az irányból természetesen

be szabad hajtani. Ilyenkor jöhet szembe kerékpáros, figyelni kell rá


Vasúti átjáró

Mindig nagyon nézz körül, attól

függetlenül, hogy milyen színű a

lámpa jelzése. Ha piros, akkor nem szabad átmenni a síneken. Ha fehér színű a lámpa, akkor is szét kell nézni. Ha nem világít semelyik lámpa, akkor ha jól szétnéztél és nem jön a vonat, tovább lehet menni.


Körforgalom

Mindig az mehet hamarabb, aki

már bent van a körfogalomban,

A behajtást nem kell jelezni, a kihajtás, már igen.


Gyalogos átkelő hely "Zebra"

Gyalogosoké az elsőbbség, át kell őket engedni.


 

Kerékpáros tudnivalók - jogszabályok (letölthető)

Közlekedj okosan kerékpáron.

A kerékpárral lehet „ biciklizni „ a többi járműtől, a gyalogosoktól távol, a szabadban, ahol teljesen mindegy, hogy egyenesen haladunk, vagy kígyózva kedvünk szerint megfordulunk, megállunk és egymás mellett is haladhatunk. Mivel itt nem közlekednek járművek, testi épségünket nem veszélyeztetik.

A közutakon azonban, ahol a különféle járművek, gyalogosok tömege közlekedik, mindez tilos, sőt életveszélyes is lehet! Itt már közlekedni kell. Fontos tudni, hogy aki közlekedik az úton, annak figyelembe kell venni a többi közlekedő járművet a saját és mások testi épségének érdekében. A közúti forgalomban közlekedőket a közlekedési szabályok / KRESZ / védik, de csak akkor ha mindenki betartja azt. E szabályok megismerésében szeretnék segítséget nyújtani azoknak, akik a testi épségüket nem bízzák a véletlenre és veszik a fáradságot, hogy saját érdekükben megtanulják a közlekedés alapvető szabályait, hogy ily módon váljanak felkészült partnereivé a többi járműnek.

KRESZ szerint, a kerékpár jármű, tehát akkor a kerékpáros járművezető. Ezért őrá is vonatkoznak a közlekedési szabályok. A kerékpározás minimális feltétele az, hogy biztonságosan tudjuk megülni és kormányozni a kétkerekűt.

Haladás az úton

Kerékpárral az úttesten - az előzés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Nem egymás mellett!

A főútvonalakon és a lakott területeken kívül ezt a szabályt különösen fontos betartaniuk.

Ha az út mellett van kerékpárút, akkor célszerű ott kerékpározni.

A kerékpárút-autóút kereszteződésekben nem biztos, hogy elsőbbségünk van, ezért fokozott óvatossággal hajtsunk át! Ha elsőbbségünk van, akkor is előbb győződjünk meg arról, hogy megadják, és csak utána hajtsunk le az útról. Elsőbbségünk, csak akkor van ha azt, a többi közlekedő, meg is adja!

Elsőbbségi szabályok

Az elsőbbségi szabályok határozzák meg, hogy a kereszteződésben ki mehet, és kinek kell megállnia (azaz elsőbbséget adnia). Mivel kerékpárral szabályosan az úttesten lehet közlekedni, ezek a szabályok a kerékpárosokra is vonatkoznak. Azért is érdemes ismerni őket, mert az autósok ezek szerint a szabályok szerint közlekednek. A kereszteződésen való áthaladást az alábbiak szabályozzák, rangsorban:

1. A gyalogosok elsőbbsége a kanyarodó járművekkel szemben, illetve a zebrán, (ha piros a lámpája nincs elsőbbsége).

2. Rendőr.

3. Forgalmi lámpa.

4. Elsőbbségadást szabályozó táblák.

5. Jobbkéz-szabály.

A számozás rangsort is jelent, tehát a rendőr felülbírálhatja a lámpa jelzést.

Kanyarodás

Mivel kerékpárral mindig a jobboldali sáv jobbszélén kell haladni, így a jobbra kanyarodás mindig megoldható kis ívben. Természetesen a kereszteződésben a megfelelő (jobboldali) sávba, vagy az út szélére kell besorolni, és jelezni kell a kanyarodást. Ne felejtsük azonban, hogy a keresztező gyalogosoknak elsőbbséget kell adni függetlenül attól, hogy van-e zebra felfestve a kereszteződésben.

Balra kanyarodás    ez a veszélyesebb!  ----   (SZÉTNÉZNI - SZÉTNÉZNI - SZÉTNÉZNI!)

Balra kanyarodni kétféleképpen lehet.

    1 - Ebben az esetben szétnézés és jelzés után a felező vonal mellé sorolunk,

        majd a szembejövőknek elsőbbséget adva balra kanyarodunk.

        A balra forduló kerékpáros, a zöld x jelzésnél, mielőtt behúzódna a

        felezővonal mellé, hátranéz. Ez a legfontosabb, mert ha valaki már

        előzi a kerékpárost, akkor nem szabad behúzódnia, hanem megáll.

        A piros x jelzésnél, a biztonságunk érdekében, még egyszer hátra

        kell nézni.

    2 - Ebben az esetben egyenesen áthaladunk a kereszteződésen, majd

        a túloldalon beállunk a keresztező útra és a megfelelő időben

        átkelünk vagy áttoljuk a biciklit.

        Lakott területen kívül, mindig a 2.pont szerint kell elkanyarodni.

        Ne feledjük, hogy az irányváltozást, CSAK a szétnézés után, 

        szabad elkezdeni. Nem elegendő, ha csak hátra hallgatunk, hogy

        jön-e mögöttünk jármű. Az utakon már elektromos meghajtású

        járművek is közlekednek, szinte hangtalanul.

Irányjelzés

A kerékpárosnak is, mint minden járművezetőnek, jeleznie kell minden irányváltoztatási szándékát. Balra kanyarodva bal,

jobbra kanyarodva jobb kézzel kell jelezni az irányváltási szándékot.
Az irányjelzést az irányváltoztatás előtt megfelelő távolságban kell megkezdeni
(általában legalább 5 másodperccel a tényleges irányváltoztatás előtt). A kanyarodás során azonban már nem

szükséges jelezni.

A következő manőverek előtt kell jelezni:

- Kanyarodás

- Sáv váltás

- Kikerülés

- Sávon belül balra húzódás

- Megállás

Az irányjelzés gyakran feleslegesnek tűnhet, azonban több szempontból is fontos, hogy biciklizés közben is “indexeljünk”. Egyrészt így a közlekedés többi résztvevője is megismeri a szándékainkat, és felkészülhet a manővereinkre. Az autók irányjelzései számunkra is fontosak, hiszen ebből tudjuk, hogy mire számíthatunk a részükről.

Sajnos azonban ezt gyakran elmulasztják. Lámpánál ne csak azt figyeljük, hogy indexel-e egy jármű, hanem azt is, hogy hova sorolt be. Így felkészülhetünk egy indexelés nélkül kanyarodó autóra is. Ugyancsak fontos megjegyezni, hogy az irányjelzés nem mindig egyértelmű. A jobbra indexelés jelenthet például sáv váltást, megállást és jobbra kanyarodást is, tehát mindegyik manőverre fel kell készülnünk. Legyünk mindig figyelmesek!

Holttér

Feltétlenül kerüljük el az autók két oldalán található ún. holtteret,

ahová még a visszapillantó tükörben sem lát a vezető.

Lehetőleg ne “csorogjuk előre” piros lámpánál, előzni pedig soha

ne előzzünk jobbról! Ha mégis autótól jobbra állunk meg, nézzünk

hátra és ellenőrizzük, hogy akar-e valamelyik mögöttünk álló jobbra kanyarodni. Vagy hívjuk fel a figyelmét ottlétünkre, vagy

engedjük őket előre a kereszteződésben. Az egyik leggyakoribb

fajta biciklisgázolás a jobbra kanyarodó autók és egyenesen

haladó biciklisek között történik.

Különösen vigyázzunk buszokkal és teherautókkal! Amint a

baloldali ábrán látható, a középső biciklis teljesen láthatatlan

a teherautó sofőrje számára. Ha éppen kereszteződésben van,

és a teherautó jobbra akar kanyarodni, az veszélyes a biciklis

számára!

A teherautókon és buszokon nincs középső visszapillantó tükör,

így azok mögött is láthatatlan a biciklis a vezető számára. Ezért

soha nem haladjunk huzamosabb ideig a teherautó

mögött közvetlenül, ne próbáljunk a szélárnyékban haladni.

Gyalogosok

A gyalogosnak elsőbbsége van, tehát ő megy hamarabb, amikor befordulunk egy utcába és gyalogos át akar menni az utca széléről a másikra. Ezenkívül még a zebrán (kijelölt gyalogos átkelőhely) is elsőbbsége van, attól függetlenül, hogy az úttest melyik oldaláról indul el. Ha a másik jármű megáll a gyalogos miatt, nekünk is kötelező megállni, bármelyik irányból érkezünk.

Jelzőlámpák   --   figyeld meg a jelző lámpa sorrendjét, mikor közlekedünk, csak az egyik oldalt látjuk.

A jelzőlámpák az elsőbbséget szabályozzák.

PIROS színű a lámpa - nem mehetünk semmilyen irányba

PIROS-SÁRGA jelzésnél fel készülünk az indulásra de még nem megyünk sehová sem

                                               ZÖLD színű lámpa jelzésére, már lehet indulni.

                       Ha zöld után, a SÁRGA jelzés látható, akkor meg kell állni, ha nem kell HÍRTELEN fékezni.

A Kiskőrösi lámpa zöld jelzése esetén, nem kell elengedni a szemből érkező és balra forduló járműveket, mert a zöld jelzésben van egy fehér nyíl és ez azt jelenti, hogy ilyenkor a szemből érkezőnek, piros jelzése van, tehát nem jöhet. AZÉRT NEM ÁRT FIGYELNI!

Ha a lámpa telezöld, tehát semmilyen jelzés nincs a lámpában (Kalocsa, Kecel) akkor a zöld jelzés ellenére a szemből jövő és jobbra forduló és egyenesen tovább haladó járműveket el kell engedni.

Természetesen a jelző lámpánál is fokozott figyelemmel kell közlekedni.

Sebességhatárok

Kerékpárral legfeljebb a következő sebességgel lehet közlekedni:

    - lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros

       fejvédő sisakot visel és utast nem szállít: 50 km/óra,

    - lakott területen, valamint lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros
      fejvédő sisakot nem visel: 40 km/óra,

    - kerékpárúton közlekedő járművel: 30 km/óra,

    - gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel: 20 km/óra.

A fejvédő sisak használatát a jogszabály nem írja elő minden esetben, de ajánlott a viselése, mert útközben lehetnek váratlan, fejsérülést okozó akadályok (például belógó faágak).


A kerékpár tartozékai

A KRESZ által előírt kötelező kerékpártartozékok:

1. Fehér színű első lámpa - Fehér színű első prizma

2. Vörös színű hátsó lámpa - Vörös színű hátsó prizma

3. Két, egymástól független fék

4. Csengő

5. Borostyán sárga színű küllőprizma legalább az első keréken - 2 db minimum

6. Fényvisszaverő ruházat (lakott területen kívül az úttesten éjszaka, vagy rossz látási viszonyok esetén

Részletesebben:

- könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezéssel, amely semmilyen helyzetében nem akadályozza a kerékpár egyéb

kezelőszerveinek működtetését,

- két, egymástól függetlenül működtethető, száraz és nedves időben egyaránt hatásos fékszerkezettel, amelyek közül az egyik az

első, a másik a hátsó kerékre hat,

- hangjelző berendezéssel, amely csak csengőhangot adhat,

- egy előre fehér vagy kadmiumsárga fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpával,

- egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával,

- elől egy fehér, hátul egy vagy két piros színű, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú fényvisszaverővel, és

- legalább az első keréken, legalább 2 db, egy átmérő mentén elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó

fényvisszaverővel (küllőprizmával). A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület

is a kerékpántok közvetlen közelében vagy az ENSZ–EGB 88. sz. előírásának megfelelő gumiabroncsokon.

A világító berendezés elhelyezhető a kerékpárt hajtó személyen is.

A világító berendezések által kibocsátott fény villogó üzemmódú is lehet.

Az első és hátsó világítás a legfontosabb kerékpártartozék az összes közül. Gondoljunk arra, hogy világítás hiányában sötétben teljesen láthatatlanok vagyunk! Az az autós pedig, aki nem lát, kikerülni sem tud. A biciklist nem védi karosszéria: ha egyszer elütöttek, csak a vakszerencsén múlik, hogy csak a csontunk törik, a helyszínen meghalunk, vagy éppen örökre tolószékbe kényszerülünk. Egy lámpa áránál többet ér az életünk, ne sajnáljuk rá a pénzt!

Ha a városon kívül kerékpározunk és már sötét van, kötelező a láthatósági mellény viselete!

A kerékpárhoz kapcsolható legfeljebb 70 centiméter széles és legfeljebb 70 kilogramm össztömegű, egy kerekű vagy egytengelyű, két nyomon futó vontatmány (a továbbiakban: kerékpár utánfutó).

A kerékpár utánfutót fel kell szerelni:

hátul egy az utánfutó középsíkjában elhelyezett, piros színű, háromszög alakú – a pótkocsira előírt – fényvisszaverővel, a kerékpárra előírt hátsó helyzetjelző lámpával.

A kerékpár első lámpájának és hátsó helyzetjelző lámpájának villogó üzemmódja megengedett.

 


Mit nem szabad kerékpározás közben, TILOS!

Főúton TILOS "alkoholos befolyásoltság" alatt kerékpározni!

Mellékúton: 5 ezrelékig megengedett az alkoholfogyasztást!

Az 5 ezreléknyi alkohol kb. egy pohár sörnek vagy két deci vörösbornak feleltethető meg.

Tilos a kerékpárhoz oldalkocsit, illetve egyéb vontatmányt kapcsolni a kerékpár-utánfutó kivételével.

Tilos kerékpáron ülve állatot vezetni.

Tilos a kerékpárt más járművel vontatni.

Tilos elengedett kormánnyal kerékpározni.

Kerékpáron csak olyan csomag szállítható, amely a kormányzást nem akadályozza.

Tilos autópályán és autóúton kerékpározni, továbbá ott, ahol ezt tábla tiltja.

12 év alatti gyerek főútvonalon nem kerékpározhat.

Kétkerekű kerékpáron egy 16. életévét betöltött személy legfeljebb egy, 10 évesnél fiatalabb gyermeket szállíthat a megfelelő gyermekülésen.

Kettőnél több kerekű kerékpáron legalább 17 éves személy szállíthat utast.

A csomagtartón utast szállítani nemcsak tilos, hanem veszélyes is, mert a fékút meghosszabbodik, továbbá az utas lába beleakadhat a kerékpár küllői közé, ezzel balesetet  okozva.


Egy - két jó tanács!

Ha a KRESZ szabályokat betartod, bízhatsz benne, hogy mások is betartják, és így balesetmentesen fogsz közlekedni.

DE A SAJÁT ÉRDEKEDBEN

bárhol közlekedsz, akár kerékpáron, akár gyalogosan mindig legyél figyelmes és körültekintő.

-    attól, hogy egy közlekedési lámpa átvált zöldre, igaz elsőbbséged van de azért mindig szét kell nézni

     mielőtt az úttestre lépnél, vagy kerékpárral elindulnál.

-    ha a gyalogos forgalmat irányító lámpa zöld, akkor is nézzél szét, hátha az autós ezt nem veszi észre.

-    ha valaki autóval elhalad melletted, vigyázz hátha van mögötte pótkocsi is szétnézés nélkül ne fordulj el.

-    ha nem tudod, hogyan kell valahol közlekedned, akkor inkább állj meg és told a kerékpárod.

-    tartsunk kb. 1 méter oldaltávolságot a járdaszegélytől, hogy legyen helyünk az úthibák, csatornafedelek

     kikerülésére! Lehetőleg jobbra kerüljünk.

-    parkoló autók mellett mindig tartsunk ajtónyitásnyi (1,2–1,5 m) oldaltávolságot, hogy a figyelmetlenül

     kinyitott ajtókat ki tudjuk kerülni!

Balesetmentes kerékpározást!